Köp- och leveransvillkor

Senast uppdaterat: 01.03.2018

 

Interglas köpvillkor uppdateras löpande och gäller för alla köp på vår hemsida www.interglas.se samt fyskiska butiker som ägs av Interglas:

 

1. När du lägger en order

Ordern är giltig först när du har accepterat Interglas köpvillkor och betalt dina varor via vår betalningssida. Du kan när som helst se de varor du lagt i korgen och priset på dem, innan du binder dig vid en order. Dvs, du kan avbryta köpet ända tills du har genomfört betalningen. Har du användning för hjälp med orderförfarandet så kan du läsa vår guide ”Såhär handlar du hos Interglas”.

När du har lagt en order hos Interglas, kommer vårt system automatiskt att sända dig en preliminär orderbekräftelse via e-post. Har du inte mottagit denna orderbekräftelse, är du välkommen att kontakta oss på tlf. +45 21 21 63 63 eller skicka oss ett e-mail på interglas@interglas.se. Därefter behandlar Interglas din order och sätter den i produktion. Du kommer inom 24 timmar att efter din beställning att få en bindande orderbekräftelse med beräknad leveranstid via e-post. 

Vi uppmärksammar dig på att tidpunkt för leverans för specialtillverkade varor (varor som inte lagerförs som först ska tillverkas) är ett estimat ((jf. pkt. 4 ”Leverans”).

Om du har skapat ett konto hos Interglas, kan du när som helst logga in på ”Mitt konto” och se status och skriva ut dina beställningar på www.interglas.se.


2. Priser

Alla priser anges i Svenska kronor inklusive 25% dansk moms men är exkl. fraktkostnader.

Interglas är berättigade att när som helst och utan varsel ändra priserna på varor och fraktkostnader. De priser som anges för varor och frakt vid tidpunkten för beställning, är de priser som gäller. Har priset ändrats efter ditt köp/tidpunkten för beställning så kompenserar inte Interglas dig för prisförändringen.  

Priserna är föremål för skatteändringar, pris- och korrekturfel, osv.

3. Betalning

Betalning av beställda varor sker online med antingen Visa, MasterCard, Maestro, JCB, UnionPay och PayPal. Betalningsuppgifterna skickas krypterat mellan kunden och Interglas Webshop. Beloppet dras först när varan går till behandling. 

Om betalningen inte går igenom på det konto som uppgavs i samband med beställningen, har Interglas rätt att kräva betalning så att beställningen genomförs, eller upphäva köpet och behålla varorna.


Offentliga verksamheter

Offentliga verksamheter kan handla via EAN-betalning. Det fungerar så att du upprättar ett konto på vår hemsida och ringer oss sedan på tlf. 21 21 63 63 eller skickar ett e-mail till oss på interglas@interglas.se och där kan du ansöka om EAN-betalning. Interglas godkänner enbart EAN-betalning med officiella e-postkonton, e-postmeddelanden från till exempel Gmail, Hotmail, Yahoo med mera godkänns inte.


Privata firmor

Firmor har rätt att ansöka om att bli kreditprövade och därmed motta en faktura med 10 dagars betalningstid.
Interglas kreditprövar genom Experian. Tills hela beloppet är betalt av köparen, har Interglas äganderätt på varan/beställningen, och köpare får inte heller sälja vidare eller pantsätta varorna. 


Momsregistreringsnummer

För att fungera som företagskund hos oss, skall företagets organisationsnummer anges efter internationell standard SExxxxxxxx01. Om du har personnummer 800103-1234 så blir ditt VAT-nr SE800103123401

Därefter måste du skicka oss ett mail så att vi kan ändra ditt konto till ett företagskonto.

Interglas kontrollerar sedan organisationsnummer och leveransadress, och skickar därefter varorna som export exklusive moms. Ifall du inte redan skapat ett konto, kan du göra det här


4. Frakt och leverans

Ovanpå priset för dina varor ska fraktkostnad läggas, om du inte själv hämtar dina varor. Du väljer själv leveransform i slutskedet av kassaprocesse. Väljer du att få dina varor levererade, skickas de till den leveransadress du uppgav vid beställning.

Interglas tar inget ansvar för förseningar som kan skyllas på force majeure, krig, transportstörningar, lock-out, material- orderbehandlings- eller tillverkningsfel samt försening från underleverantörens sida. 

Alla leveransdatum är preliminära och kan ändras när som helst. Interglas betalar inte ut någon ersättning för försenade eller förändrade leveranser som skapat ökade kostnader för dig som kund. Ifall du bokat in hantverkare eller liknande är det ditt ansvar att först ha mottagit dina varor innan du bestämmer datum för eventuellt arbete, räkna inte med våra leveranstider då de är preliminära.


Avhämtning

Ingen avgift tas för avhämtning, du betalar enbart för varans pris. Du kan hämta från måndag till fredag mellan kl. 8.00-16.00 (stängt lördag och söndag) på följande adress:

Interglas ApS
Kornmarksvej 10
2605 Brøndby


Vi hjälper gärna till att lägga glas i din bil, men du har ansvar för huruvida rutan håller hela vägen hem. Det finns risk för att rutan rammar bilens invändiga plastkanter eller klädsel, när den ska in i bilen (särskilt med större rutor). Interglas tar inte på sig ansvar för den sortens skador, och vi täcker inte heller skadorna. Vid avhämtning finns ingen garanti för sprickor eller repor vid egen transport. 


Interglas bilar

Vi fraktar själv allt glas med våra Interglas bilar, och det kostar kr. 390.- till adresser på Danmarks fastland. För bostadsorter som inte tillhör Danmarks fastland, ska köpare själv stå för frakten. Vid leverans med Interglas bilar behöver du inte vara hemma. Allt glas läggs på ribbor och ställs vanligtvis mot en hus, i en carport eller det som passar för stunden.  placeres typisk op af en husmur, i carport eller et tilsvarende passende sted.

Tidpunkt för leverans av specialtillverkade varor, dvs. varor som inte lagerförs och som tillverkas utifrån dina specialmått, är en ungefärlig tidpunkt. Det är därför längre leveranstid på specialtillverkade varor, då de första måste tillverkas av våra leverantörer.  


Schenker

Har du beställt plast som är över GLS maxmått på 1400 x 600 mm och max 20kg, så ska du välja Schenker. Måtten för denna fraktmetod får vara max 1400 x 1800 mm och max 100kg. Tätningslister, glaslister och profiler med bärare kan skickas upp till 3000 mm.  


GLS

Om du inte har valt glas, och om dina varor inte överstiger GLS maxmått, så skickar Interglas beställningen med GLS. Du kan välja mellan GLS med leverans eller GLS Paketshop – var uppmärksam på att maxmåtten är olika.  

Postförsändelser betalas efter de blivit vägda och skickas med GLS. Maximalt belopp för frakt av paket under 20 kg med GLS förväntas vara 145,-. För varje påbörjade 20 kg läggs 145,- till fraktkostnaden. Paket som skickas med GLS levereras normalt inom 3-14 dagar. Vid förseningar hos GLS kan Interglas inte ställas till ansvar.


GLS med leverans

GLS skickar paket mellan kl. 8-16. Är du inte hemma för att ta emot och skriva på ditt paket vid tidpunkt för leverans,  lämnar GLS en notis med ett paketnummer samt kontaktuppgifter och tar GLS paketet med till deras depå. Därefter kan du kontakta GLS för att avtala en ny tidpunkt för leverans. Det kan ibland vara en fördel att välja din arbetsplats som leveransadress.


GLS Paketshop

GLS Paketshop är en mer flexibel leveransform, men är också vår mest begränsade (lister och rör kan inte skickas med denna leveransmetod) ifråga om val av varor, då platsen är begränsad i GLS paketshopper.  När du väljer denna leveransmetod, får du möjlighet att välja bland Pakkeshops i hela Danmark. När din beställning är genomförd kommer GLS skicka ett SMS/mail till dig, då ditt paket finns för avhämtning. Kom ihåg att ta med dig det paketnummer som står angivet i SMS:et/e-postmeddelandet och giltigt ID. 


Du kan också läsa mer om avhämtning, leverans och postförsändelser för varje produkt under fliken Leverans.


4.1. Fraktskador

Leverans med Interglas bilar: 
Du ska vid mottagande kontrollera varan för brott, sprickbildning, repor mm., och om det som levererats överensstämmer med det önskade och beställda. Av säkerhetsskäl tar våra chaufförer alltid bild på varorna när de avlastas och placeras på ett säkert ställe. På så sätt kan vi alltid  hitta till aktuell beställning och se bilderna på de levererade varorna. Finns fel i din leverans eller skada så ombeds du att omedelbart, och inom 48 timmar, kontakta Interglas på tlf. 21 21 63 63 eller via –epost genom att klicka på "besvara" på din orderbekräftelse och beskriva felen/bristerna. Det är viktigt att du inte packar upp/påbörjar montering av dina varor, då du som köpare kommer få svårt att bevisa eventuella fraktskador. 


GLS och Schenker:
 
kom ihåg att kontrollera dina varor för fraktskador, om du har beställt leverans via en av Interglas underleverantörer. Om till exempel emballaget är brutet eller det syns tydliga tecken på att produkten har tagit skada vid frakt, ska du inte ta emot dina varor. Har din beställning fått en fraktskada eller det är fel antal varor, ombes du att snabbast möjligt kontakta Interglas på tlf. +45 21 21 63 63 eller via e-post genom att klicka på "besvara" på din orderbekräftelse och beskriva felen/bristerna. 


4.2. Varor som står redo för avhämtning

Vi har dina varor på lager i 3 månader på vårt ansvar tills du hämtar dem, om vi inte skrivit något annat till dig. Har du inte hämtat dina varor inom de tre månaderna, kommer vi kräva betalning för förvaringen av varorna. 3 månader efter köpdatum kostar det 250 kr./m2 golvareal om dagen, att ha dina varor stående på Interglas lager. Vi rekommenderar därför, att du hämtar dina varor inom 3 månader. 



5. Ändring av en beställning

Specialtillverkade varor

Ändring av specialtillverkade beställningar, beställningar som är gjorda utifrån konsumentens egna specifikationer som t ex glas, plexiglas och polykarbonat, kan bara ändras, om ordern inte gått till produktion. Varan/varorna går i produktion, när du mottagit ett bekräftelse-email med rubriken ”Behandlas” från vår orderbehandlare. Har du inte mottagit detta email från vår orderbehandlare, ber vi dig kontakta Interglas för att se, om en ändring är möjlig. Kontakta oss via email genom att trycka på "besvara" på din orderbekräftelse, kom ihåg att ändra ämnesrad till ”Ändring av order”, och beskriv i mailet vad du gärna ändrar och namnet på de varor, som ska ändras. Har du fått ett bekräftelse-email och önskar ändra din order, ska du utnyttja din ångerrätt (se nästa avsnitt ”6. Ångerrätt”).

Lagervaror

Om du önskar att ändra din beställning ber vi dig att kontakta oss via e-post genom att trycka på "besvara" på din orderbekräftelse, kom ihåg att ändra ämnesraden till”Ändring av beställning”, och beskriv i mailet vad du gärna ändrar och namnet på de varor, som ska ändras. Har du tagit emot ett bekräftelsemail och önskar att ändra din beställning, ska du utnyttja din ångerrätt (se nästa avsnitt ”6. Ångerrätt”).



6. Ångerrätt

Interglas rättar sig efter Konsumentlagens § 19 14 dagars ångerrätt för konsumenter. Du har rätt att frånträda ett avtal utan att uppge skäl inom 14 dagar. Enligt Konsumentavtalslagen §18, stk. 2, nr. 3 avstår köparen från att häva sitt köp, när det är fråga om varor som har framställts efter konsumentens egna specifikationer som till exempel tvåglasfönster, rutor, plexiglas och polykarbonat. Interglas ersätter inte sprucket eller repat glas/varor som är monterade eller har försökt monteras.

Ångerrätten löper från tidpunkten då du eller en annan person, som du har utsett (dock inte transportören), får varan i fysisk besittning. Om du har beställt flera varor i en order, och vi inte kan leverera varorna samtidigt, löper ångerfristen från då du eller en annan person, som du har utsett (dock inte transportören), får sista varan i fysisk besittning. Om fristen löper ut på en helgdag, lördag, konstitutionsdag, julafton eller nyårsafton så förlängs fristen till följande arbetsdag. Om det handlar om regelbunden leverans av varor över en bestämd period, löper ångerfristen från då du eller annan person som du har utsett (dock inte transportören), får första varan i fysisk besittning. 



6.1. Anmälan om annullering

Du annullerar genom att ge oss besked om att du annullerar. Du kan inte annullera genom att neka till att ta emot varan, eller genom att låta bli att hämta den vid vårt lager utan att samtidigt ge besked om att du annullerar.

Ge oss besked om din annullering via epost senast 14 dagar efter du har tagit emot din beställning. Tryck på "besvara" på din orderbekräftelse, kom ihåg att ändra ämnesråden till "Varor retur" och informera i mailet, om att du ångrar ditt köp eller delar av ditt köp. Är sistnämnda fallet ska du skriva namnet på de varor som du önskar annullera. Du kan utnyttja lagens standardblankett för utövande av ångerrätt eller Interglas egen standardblankett under pkt. 10 ”Standardblankett”, men det är valfritt. När du har skickat ditt mail, kvitterar vi därefter via mail för mottagandet av din annullering. 
Ångerfristen följs, om du skickar ditt meddelande om att du annullerar köpet innan ångerfristen har löpt ut. Varor kan inte skickas med efterkrav eller utan leverans. 



6.2. Returer

En lagervara (dvs inte specialtillverkade varor) samt dess originalförpackning ska returneras i väsentlig grad samma skick och mängd. Om varan har hanterats på ett sätt som har inneburit en nedsättning av dess värde, exempelvis om varan har varit monterad eller försökt monteras, har du inte rätt till återbetalning av varan, och Interglas förbehåller sig rätten att återbetala ett nedsatt belopp, som motsvarar varans värde.  

Du har alltid rätt att se varan och att prova vissa funktioner, som man skulle göra i vanlig butik. Men för att få tillbaka fullständigt belopp, ska varans tillstånd motsvara det tillstånd den var i, då du mottog den. Det är därför en god idé att bedöma om en vanlig butik skulle kunna sälja varan igen. Om varan inte längre har ett handelsvärde, återbetalar vi inte köpesumman.

Varor kan returneras direkt till Interglas butiken eller skickas med GLS pakettjänst. Vid annullering ska du själv stå för utgiften för försändelse till Interglas. Det du har betalat för varan återbetalas till dig, när Interglas har mottagit dina varor i retur. Vid utnyttjande av ånger-/returrätten kommer det ske en elektronisk återföring av pengarna. Vid en elektronisk återföring kan det gå uppemot 5 dagar för mottagande (se pkt. 6.3. ”Återföring av köpesumman”).  Notera att kreditkortsavgifter som betalas till banken inte krediteras.

Du bör också se till att varan är säkert inpackad, när du returnerar den. Du bär själv risken för paketen/varorna, tills vi mottagit dem. Spara därför följesedel samt eventuellt spårningsnummer. 


6.3. Återbetalning av köpesumman

Det belopp som du betalat för varan återbetalas elektroniskt till dig via samma betalningsmetod, som du använde vid den ursprungliga transaktionen (om inte du uttryckligt avtalat något annat), när Interglas har mottagit returen av dina varor. Under alla omständigheter åläggs du inga avgifter som följer av återbetalningen. Vid en elektronisk återföring kan det ta uppemot 5 dagar tills du får dina pengar. Vi återför beloppet utan onödiga förseningar och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det datum då du skickat dokumentation för att returnera varorna.

 

Varor såsom beslag och verktyg kan returneras med GLS eller Post Danmark. Kostnaden för detta förväntas vara maximalt 298,-. Hela plexiglas och polykarbonatplattor ska skickas med en bärare. Kostnaden för detta förväntas vara maximalt 298,-. Om det inte är möjligt att hitta leverans till detta pris, kan du kontakta oss interglas@interglas.se, så hittar vi en lösning, så vi kan hämta dina returvaror med våra bilar. 

Varan ska skickas till:

Interglas ApS
Kornmarksvej 10
2605  Brøndby


7. Reklamationsrätt

Om det mot förmodan skulle vara fel på en vara eller bristande funktion vid tidpunkten för köp kan köpare reklamera i upp till 2 år efter köpdatumet enligt gällande dansk lagstiftning. Efter övervägande är Interglas förpliktigat att, inom rimlig tid, åtgärda fel eller brister, som inte är självförvållade utan var närvarande vid köptillfället. Dvs att felen inte kan ha uppstått vid felaktig användning/montering av varan. Returen av varan i förbindelse med en reklamation sker enligt riktlinjerna under pkt. 6.2. ”Returer”.

NB: synliga brister eller skador vid leverans ska meddelas innan montering. Det är viktigt att du inte packar upp/förflyttar dina varor, påbörjar montering, då det blir svårare för dig att bevisa felen/bristerna.  

Upptäcker du ett fel eller en brist på en köpt lagervara, ska du snabbast möjligt skicka ett e-postmeddelande till interglas@interglas.se med ämnesraden ”Reklamation” vari du på ett så detaljerat sätt som möjligt beskriver felen eller vad bristerna består av, och bifogar bilddokumentation. Interglas kommer därefter hantera din reklamation. Alternativt kan du vända dig till butiken (Kornmarksvej 10, 2605 Brøndby), där vår personal kommer hantera din reklamation – isåfall ska du komma ihåg att ta med dig din faktura eller ordernummer.  

Om reklamationen är berättigad kommer Interglas försöka åtgärda denna alternativt utgöra en omleverans. 


7.1. Reklamation av specialtillverkade varor

Är rutan/varan monterad eller har försökt monteras så betraktas varan som godkänd vid mottagande. Vi rekommenderar därför att köparen kontrollerar varan/varorna för brott, sprickor, repor mm., samt om det levererade överensstämmer med det önskade och har rätt mått. Det är kundens ansvar att undersöka om specialtillverkade varor överensstämmer med de maximala storlekarna och förhållanden, som är angivna på hemsidan under de enskilda produkterna, innan beställningen av varorna. Det är kundens ansvar att undersöka om rutor och dörrar går att använda, är stadiga och håller för att användas och monteras på önskat sätt. Uppfyller tvåglasfönstren inte korrekta dimensionsförhållanden upphävs den 5 åriga garantin (som har utformats för att vara bättre för dig än köplagen), och varan kommer anses ha missbrukats, om varan har varit utsatt för större fysisk belastning.  Du kan läsa mer om den 5 åriga garantin här.   


Vi ber dig att samma dag som du mottar dina specialtillverkade varor ställa dem i lä för vind och solljus, så varorna inte tar skada.  

Vi rekommenderar att reklamera felen på varan/varorna innan du flyttar på varorna, inom 2 dagar efter mottagande och innan montering påbörjas. På så sätt kommer det vara lättare för dig att bevisa din reklamationsrätt, då vi kan jämföra köparens bilder med våra egna. Skicka så snart som möjligt ett mail till oss genom att trycka på "besvara" på din orderbekräftelse, skriv "Reklamation" i ämnesraden, och beskriv därefter felet/bristen så detaljerat som möjligt ihop med bifogad bilddokumentation, där både felen/bristerna samt placeringen av varorna framgår.

Är reklamationen motiverad kommer Interglas försöka åtgärda detta eller alternativt få till en omleverans.  


8. Förbehåll och ansvarsfriskrivning

Interglas förbehåller sig för eventuella avgiftsändringar, pris- och korrekturfel, tekniska fel, slutsålda varor och force majeure, även inklusive arbetsmarknadskonflikt och brister vid eller försening av leveranser från Interglas och underleverantörer.  

Interglas kompenserar inte kostnader för av hantverkare, uthyrning av kranar, byggnadsställningar, dagsböter, rabatt eller tar på oss andra utgifter som följer av felleveranser, glas med fel eller andra brister. Det leveransdatum som Interglas uppger på hemsidan är ett förväntat leveransdatum. Därför rekommenderar vi alltid, att du väntar med att anlita hantverkare tills du har tagit emot dina varor. Alternativt kan du ingå ett avtal med dina hantverkare om att du har rätt till att ändra tidpunkt och datum för när monteringen av varorna ska ske.



Det kan också uppstå förseningar av leverans av Interglas varusortiment pga fel i produktion, skada vid lagerhantering eller vid leverans. Detta förekommer oftast med spröda material som glas, akryl och polykarbonat, då det finns risk för att dessa material spricker och/eller repas. Interglas strävar dock alltid efter att få glas, plexiglas, polykarbonat och andra varor framställda och levererade så snabbt och säkert som möjligt. 

Det kommer att finnas en dimensioneringstolerans på glas, speglar och plast av - + 2 mm för specialtillverkade varor.


9. Information om möjlighet till upprättelse

Om du vill framföra klagomål för ditt köp eller utnyttjandet av en tjänst, ska dig vända dig till vår kundservice på mailen interglas@interglas.se. Om det misslyckas att komma överens om en lösning här, kan du skicka ditt klagomål till EU-Kommissionens klagomålsportal online. Klagomålen skickas hit - http://ec.europa.eu/odr. När du skickar in ett klagomål ska du ange vår e-postadress interglas@interglas.dk.


11. Behandling av personuppgifter personoplysninger

Interglas registrerar de uppgifter som kunden anger när den lägger en order eller skapar ett konto. De uppgifter kunden har angett registreras i databasen, och uppgifterna skickas inte vidare utan används bara i förbindelse med leverans av beställda varor, statistik inriktad på att förbättra Interglas webshop och efterforskningar av betalkortsbedrägerier. Interglas är förpliktigade att bevara faktureringsuppgifter i 5 år vid köp av en vara enligt bokföringslagen. Interglas behandlar uppgifterna konfidentiellt och det är bara Interglas medarbetare som har tillgång till dem. Man kan alltid begära om att få uppgifterna borttagna om de inte använts för att handla av Interglas, då behöver man bara skicka ett email till interglas@interglas.se


11.2. Cookies och statistik

Interglas använder cookies och spårning på hemsidan för att löpande kunna optimera hemsidan och förbättra kundens användarupplevelse. Du kan alltid radera dina cookies på din webbläsare, som du har använt för att besöka vår hemsida.


11.3. Utskick av email och nyhetsbrev

Interglas skickar dig bara reklam och nyhetsbrev om du har kryssat i detta eller anmält dig till nyhetsbrevet.

Vi skickar dig uppdateringar av dina pågående beställningar samt eventuella uteblivna betalningar via mail.