Vanliga Frågor

1. Allmäna frågor

1.1. Vilka öppettider har Interglas?

1.2. Kan privatpersoner också handla hos er?

2. Betalning

2.1.När dras pengarna från bankkontot?

2.2. Är det möjligt att beställa hos er och betala först vid avhämtning?

2.3. Kan jag komma till er och beställa, samt betala kontant i samband med detta?

2.4. Kan jag beställa via mail och få en faktura skickad?

2.5. Kan jag avbryta ett köp och få mina pengar tillbaka?

2.6. Kan jag få mängdrabatt?

2.7. När skickas fakturan?

2.8. Vilket förfallodatum har fakturan?

2.9. Vilken valuta är priserna angivna i?


3. Ändringar av redan lagda beställningar

3.1. Hur gör jag för att beställa fler varor efter det att jag lagt min beställning, utan att behöva betala frakt igen?


4. Leverans 

4.1. Vilken leveranstid och produktionstid är det?

4.2. Kan ni göra delleverans?

4.3. Levererar Interglas till hela Sverige?

4.4. Vad kostar en leverans? 

4.5. Var hämtar jag ut mina varor beställda med GLS?

4.6. Hur gör jag för att spåra mitt paket?

4.7. Kan jag ändra leveransdatumet?

4.8. Kan jag i efterhand ändra min leveransadress?

4.9. Jag valde av misstag fel leveranssätt och vill byta i efterhand, är detta möjligt?


5. Utkörning med Interglas egna bilar

5.1. Kan jag själv bestämma vilken dag mina varor ska bli levererade? 

5.2. Vilken tid på dagen kommer ni med min leverans?

5.3. Behöver jag vara hemma vid tidpunkten för leveransen?

5.4. Kan jag få varor uppburna till min lägenhet?


6. Hämtning på Interglas lager

6.1. Kan jag hämta min beställning hos er och på så sätt spara frakten?

6.2. Kan jag hämta mina varor hos er utanför Interglas öppettider?

6.3. Är mina varor redo för transport då jag själv kommer och hämtar dem?

6.4. Kan interglas hjälpa mig med pålastning av mina varor?

6.5. Kan jag hämta mina glas med en släpvagn?

6.6. Har mina glas skarpa kanter?


7. Produkter

7.1. Isolerglas

7.2. Glas med speciell form

7.3. Duschdörr

 

8. Garanti

8.1 Isolerglas

1. Allmänna frågor

1.1.  Vilka öppettider har Interglas?

Interglas är bemannat vardagar mellan kl. 8-16. Vår kundtjänst har liknande öppettider men det går alltid bra att ställa
frågor eller göra beställningar även utanför dessa öppettider, så återkommer vi så fort vi kan.

 

1.2. Kan privatpersoner också handla hos er?

Vi säljer till både företag och privatpersoner.

 

2. Betalning 


2.1. När dras pengarna från bankkontot?

Det varierar beroende på vilket betalsätt som användes vid köpet. Ofta dras pengarna direkt eller någon dag efter.

 

2.2. Är det möjligt att beställa hos er och betala först vid avhämtning?

Det är tyvärr inte möjligt, då alla beställningar ska gå genom vår webshop. Du behöver därför använda dig utav de betalsätt som finns i vår webshop.

 

2.3. Kan jag komma till er och beställa, samt betala kontant i samband med detta?

Det går bra, tänk dock på att ha med dig danska och jämna pengar, då vi inte har någon växel på kontoren. Tänk också på att ifall du beställer varor
som är beställningsvaror så som till exempel glas, så kan du av förklarliga skäl inte hämta ut varorna samtidigt.

 

2.4. Kan jag beställa via mail och få en faktura skickad?

Just nu kan vi av tekniska skäl tyvärr inte erbjuda denna tjänst, du är fortfarande varmt välkommen att kontakta oss via mail för att få rekommendationer om vad du behöver köpa men vi kan inte lägga beställningar åt kunder. 

 

2.5. Kan jag avbryta ett köp och få mina pengar tillbaka?

Alla varor, som inte är producerade efter dina mått, inte är specialvaror eller blivit speciellt beställda tas i retur, så länge de är i originalskick. Du står själv för returfrakten. Tänk på att de flesta produkter vi säljer inte uppfyller dessa krav, och därför inte returneras, generellt kan man säga att lagervaror som inte är måttanpassade går att returnera, till exempel verktyg, lim eller hela okapade profiler. Ifall du är osäker på ifall det går att returnera en viss vara går det bra att fråga innan du köper.

Vi ursäktar att vi inte har möjlighet att ta emot returer av så stor del av vårt sortiment, det är kanske bra att förstå vårt perspektiv också då vi inte kan sitta på ett lager med en viss typ av glas i en viss tjocklek i vissa dimensioner, det är helt enkelt för specifikt för att kunna säljas igen.

 

2.6. Kan jag få mängdrabatt?

Självklart vill vi erbjuda kunder som köper större beställningar mängdrabatt. En större beställning kan till exempel vara ifall du köper mer än 20 m² glas. Skicka gärna ett mail till oss med vad du tänkt beställa så räknar vi på det och återkommer.

 

2.7. När skickas fakturan?

Ifall du köpt beställningsvaror som tar tid för oss att få in på vårt lager, så kommer din faktura först att skickas då vi packat din beställning. Du kan alltså få fakturan redan några dagar innan du fått din beställning. Det ska aldrig behöva vara så att fakturans förfallodatum är innan dess att du hunnit få dina varor. Ifall det är så att din fakturas förfallodatum är innan dess att du fått dina varor vänligen kontakta oss. Det händer väldigt sällan men då det gör det beror det ofta på att vi packat dina varor, sen har de stått och väntat på utkörning med en av våra bilar, men står felaktigt markerade som ”skickade” under väntetiden.

 

2.8. Vilket förfallodatum har fakturan?

För fakturabetalningar i Sverige använder vi oss av Klarna Checkout. Klarna har olika villkor beroende på valt betalsätt och form av tjänst. Du kan läsa mer om Klarna och deras villkor på: https://www.klarna.com/se/villkor

 

2.9. Vilken valuta är priserna angivna i?

Svenska kronor (SEK)

 

3. Ändringar av redan lagda beställningar

3.1. Hur gör jag för att beställa fler varor efter det att jag lagt min beställning, utan att behöva betala frakt igen?

Har du precis lagt din första beställning kan du helt enkelt lägga en till beställning, där du väljer fraktalternativet ”Hämtning på vårt lager i köpenhamn” för 0 kr. Skicka efter detta ett mail till oss där du skriver att du glömde några varor vid första beställningen och vill lägga till de från den andra beställningen till den första.

Har det gått några dagar sedan du la den första beställningen är det viktigt att din första beställning ännu inte har hunnit bli skickad för att du ska kunna göra en tilläggsorder. Tänk på att en tilläggsorder kan fördröja tiden det tar för dig att få din första beställning. Kom ihåg att skicka ett mail till oss där du skriver att du vill att din senaste order ska räknas som en tilläggsorder.

 

4. Levering

4.1. Vilken leveranstid och produktionstid är det?

Observera, leveranstiden är enbart den tid det tar för oss att skära till, packa och skicka iväg, den totala tiden det tar från dess att du beställt dina varor inkluderar även produktionstiden. Produktionstiden läggs alltså till på leveranstiden, och produktionstiden varierar oerhört mycket från produkt till produkt. På de flesta varor är produktionstiden 7-14 dagar (se produktbeskrivningen på den enskilda varan).

Leveranstider och produktionstiderna angivna på vår hemsida är ungefärliga, och du ska därför undvika att läsa dem och planera in till exempel hantverkare efter dessa. Ifall du avtalar tid med hantverkare innan dina varor kommit fram så betalas ingen kompensation för ökade kostnader för dig i samband med förseningar av din leverans. Planera istället så att du har en god marginal.


Produktionstiden är ibland angiven på de enskilda produkterna. Har du flera olika varor i din beställning är det den med längst leveranstid du ska räkna med. Läs mer om hur henne här.

 

4.2. Kan ni göra delleverans?

Vi väntar med att skicka ut beställningar till dess att alla varor i beställningen har kommit in på lager. Det är möjligt för dig som kund att lägga två separata beställningar samtidigt för att på så sätt kunna få de varorna med snabbare produktionstid först, nackdelen med detta är dock att du måste betala två separata fraktkostnader.

 

4.3. Levererar Interglas till hela Sverige?

Vi erbjuder att skicka ut beställningar med GLS och Schenker till hela Sverige.

Utkörning med Interglas egna bilar sker dock enbart till delar av Sverige: Läs mer om hur henne här.

 

4.4. Vad kostar en leverans?

Du kan läsa mer om de olika fraktsätten, vad de kostar och vad du kan beställa med dem under leverans.

 

4.5. Var hämtar jag ut mina varor beställda med GLS?

Då du beställt något och valt GLS som fraktalternativ är det hos Schenkers ombud du hämtar ut dina varor. GLS har inte sina egna utlämningsställen i Sverige, utan samarbetar istället med Schenker, det är fortfarande GLS som kör ut varorna, de hyr enbart Schenkers utlämningsställen. Detta kan ibland göra det lite knepigt att spåra din försändelse, då den kan ses i både GLS och Schenkers spårningssytem. Du kan läsa mer om hur du spårar din försändelse i frågan under denna.

 

4.6. Hur gör jag för att spåra mitt paket?

Ifall du valt att få din beställning levererad med en av våra egna bilar är det tyvärr inte möjligt att spåra din försändelse.

För att spåra din försändelse ifall du valt fraktalternativen Schenker eller GLS kan du spåra ditt paket genom att besöka dessa två sidor:

DB Schenker

GLS

Ifall du vill se vilket ombud du ska hämta ut din försändelse på ska du använda dig av Schenkers spårningssytem även ifall du beställt med GLS, då GLS hyr Schenkers ombud vid leveranser till Sverige.

 

4.7. Kan jag ändra leveransdatumet?

Ifall du kontaktar oss minst 2 arbetsdagar innan din leverans ska skickas ut kan vi flytta din leverans längre fram i tiden. Tänk på att ifall du valt utkörning med vår bil kan detta innebära att det tar 3 veckor till för dig att få dina varor, då vi enbart kör ut med våra egna bilar var 3:e vecka till Sverige. Ifall du valt GLS eller Schenker behöver du inte tänka på detta.

Vi kan aldrig lova ett specifikt datum, eller tidigarelägga leveranser, utan enbart flytta dem längre fram, då vår utgångspunkt alltid är att leverera så fort vi kan, om inte annat önskas.

 

4.8. Kan jag i efterhand ändra min leveransadress?

Det går bra ifall du kontaktar oss senast 4 dagar innan leveransen.

Ifall du byter adress till en annan del av Sverige, kan det innebära att du kommer att behöva köpa till separat tilläggsfrakt, ifall detta är fallet får du information om detta per mail och instruktioner om hur du går till väga. Interglas debiterar eller fakturerar aldrig avgifter du inte själv godkänt på förhand, och denna tilläggsfrakt blir som ett nytt separat köp.

 

4.9. Jag valde av misstag fel leveranssätt och vill byta i efterhand är detta möjligt?

Ifall du har valt ett fraktsätt men behöver ett annat fraktsätt kan du köpa till detta separat genom att gå till vår produktsida:

http://www.interglas.se/tillbehor-och-verktyg/tillagg-frakt.html

Det är rätt enkelt när du hittat den sidan, nedan följer en mer detaljerad instruktion ifall du behöver mer information:

Här väljer du först det fraktsätt du vill byta till, sedan på den sidan kan du välja att göra avdrag från fraktkostnaden ifall du redan betalt en frakt. Till exempel ifall du vid ditt första köp har valt GLS för 145 kr men istället vill ha Utkörning, väljer du utkörning, sen för du möjlighet att i en lista välja ”Fraktalternativ vid ditt tidigare köp” så väljer du ’GLS’ för att på så sätt dra av från kostnaden. Denna nya frakt läggs som en produkt i din varukorg och du betalar den på samma sätt som du gjorde vid ditt tidigare köp (det går bra att använda annat betalningsalternativ).

Det är rätt vanligt att kunder kontaktar oss och vill byta fraktsätt i efterhand. Det händer rätt ofta att vissa webläsare (Chrome, eller Safari på mobila enheter) uppdaterar sidan automatiskt, och på så sätt väljs automatiskt ’Hämtning på vårt lager i Köpenhamn’.

 

5. Utkörning med Interglas egna bilar

5.1. Kan jag själv bestämma vilken dag mina varor ska bli levererade?

Det är tyvärr inte möjligt att välja vilken dag vi ska komma, då vi kör ut var 3:e vecka, och så fort vi fått dina varor packade. Ifall du har tur blir så sker nästa utkörning samma dag som vi packat. Det är dock möjligt att skjuta fram leveransen till nästa gång vi kör ut, men då blir du dessvärre tvungen att vänta 3 veckor mer.

Vi kör alltid ut till Sverige var 3:e fredag, ifall det är många som beställt på samma utkörning kan det hända att våra chaufförer blir tvungna att övernatta och kommer först på lördagen.

 

5.2. Vilken tid på dagen kommer ni med min leverans?

Det är tyvärr inte alltid möjligt för oss att säga exakt tidpunkt på dagen, men vi kan alltid placera dina varor utanför huset ifall du inte är hemma.

Vi försöker att maila ut en ungefärlig tidpunkt dagen innan vi kör ut.

För dig som beställt varor av oss med utkörning med en av våra bilar kan det vara bra att veta att vi kör över Öresundsbron ungefär kl 13.00 och börjar med att leverera till kunder i Malmö, sedan resten av Skåne, Blekinge, Halland, och sist Göteborg.

 

5.3. Behöver jag vara hemma vid tidpunkten för leveransen?

Nej du behöver inte vara hemma vid tidpunkten då vi levererar dina varor.

Glas ställer vi ofta lutade mot en husvägg, ståendes på träbjälkar. Sedan ifall du inte är hemma kommer chauffören att ta ett fotografi av de avställda varorna. Ifall du är hemma kommer chauffören att be dig om en underskrift att du mottagit varorna.

 

5.4. Kan jag få varor uppburna till min lägenhet?

Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med att bära upp dina varor, utan ställer dem enbart utanför huset eller porten. Detta beror på att vi inte kan utsätta vår personal för risker av arbetsskador då de har en stor mängd glas de kör ut under en och samma dag, hoppas du kan ha förståelse för detta.

 

6. Hämtning på Interglas lager

6.1. Kan jag hämta min beställning hos er och på så sätt spara frakten?

Ja. Du är alltid välkommen att hämta dina varor på vårt lager i Albertslund alla helgfria vardagar mellan 08:00-16:00.

 

6.2. Kan jag hämta mina varor hos er utanför Interglas öppettider?

Ifall du samma dag som du tänkt hämta dina varor kontaktar oss via e-post, kan vi sätta det utanför butiken, vänta dock med att köra tills dess att du fått svar från oss, det kan vara så att alla dina varor inte kommit in till vårt lager ännu, och det är tråkigt att behöva köra till Danmark i onödan.

Kom ihåg att ifall detta önskas så sker det alltid på eget ansvar ifall stöld av eller skada på varorna skulle uppstå mellan det att vi stängt och du hämtar dina varor.

 

6.3. Är mina varor redo för transport då jag själv kommer och hämtar dem?

Nej. Varor som du själv hämtar på vårt lager är inte inpackade, du ska alltså själv ha med täckskydd/kartong/plast eller liknande för att skydda dina varor. Vi säljer glasstativ ifall du inte har egna, ifall du tänkt köpa glasstativ av oss köp dem samtidigt med de andra varorna för att vara säker på att det finns ett när du kommer.

  

6.4. Kan interglas hjälpa mig med pålastning av mina varor?

Ja. Vi hjälper dig gärna med pålastning av dina varor. Vi kan tyvärr inte ansvara för skador som kan uppstå på bilar eller liknande.

 

6.5. Kan jag hämta mina glas med en släpvagn?

Det går att hämta dina glas med en släpvagn. Du ska dock tänka på att de flesta släpvagnar har en tendens att ”hoppa”, eller fjädra ordentligt, så det är viktigt att du gör mycket försiktigt för att inte glaset ska spricka.

 

6.6. Har mina glas skarpa kanter?

Alla glas, förutom de med polerade kanter, kan ha mycket skarpa kanter. Interglas rekommenderar därför alltid att du använder handskar vid hantering av glas.

 

7. Produkter

7.1. Isolerglas


Hur väljer jag rätt isolerruta?

Det är olika parametrar som påverkar vilket glas som passar bäst för just dig. Det är därför viktigt att överväga vilka funktionskrav du ska ställa på din isolerruta, och var den skall monteras. Hur pass bra isolering en isolerruta har beror på glasens värden och konstruktion.

  • Du ska bestämma ifall du ska använda dig utav en 2-glas isolerruta eller en 3-glas isolerruta. En 3-glas isolerar generellt sett bättre än en 2-glas (2-glas lever upp till de krav på standard som är satta av energistyrelsen på energirutor). Då du valt ifall du vill ha 2-glas eller 3-glas ska du bestämma hur tjock din isolerruta skall vara. Tjockleken på din isolerruta beror på storleken på fönsterhålet, du kan i denna videon se hur du mäter upp ditt fönsterhåls tjocklek. Beroende på vilket avstånd mellan de olika glasen du väljer (dess konstruktion) så kommer detta att påverka isolerglasets värden.

  • Placeringen av ditt fönster är också av betydelse för vilken typ du ska välja. Solens värme och andra saker så som stora träd, eller byggnader ska tas i beaktning när du väljer isolerglas. Det är nämligen stor skillnad på ifall fönstret exempelvis är tänkt att vara placerat mot syd eller mot norr. Det är mindre solljus ifall fönstret är placerat mot norr, och då kan det vara bra att använda sig av en isolerruta med lågt u-värde, det vill säga lågt värmeutsläpp.

  • Då är det dags att tänka på vilka andra egenskaper du vill ha på din isolerruta, så som till exempel ifall den skall vara ljudisolerande, solavskärmande, värmedämpande eller liknande. Du kan se de olika typerna av isolerrutor som vi erbjuder på de olika underkategorierna för 2-glas och 3-glas isolerrutor.


10 års garanti på isolerglas

Glas garanti är bara en garanti för att den isolerande glas görs på rätt sätt, och att den isolerande glas är förseglad i en 10 års period. Garantin gäller endast om termoskivan målet uppfyller de rekommenderade proportioner (anges i produktbeskrivningarna), och att de är korrekt installerade.
Garantin täcker inte:

  • spruckna och delade rutor
  • repor i glas
  • glas Pest på utsidan av glaset


Hvad betyder termorudens visuelle kvalitet?

x

Vad betyder de olika märkningarna?

U-värde:

U-värdet mäter isoleringsförmåga. Fönstret (ruta och ram) har ett värde, och rutan har ett. Då ett fönster miljöklassas mäts hela fönstrets U-värde, det vill säga även hur mycket värmemotstånd ramen och dess glas har. Då en rutas U-värde mäts kollar man enbart på glasets U-värde. U-värden mäts efter den europeiska produktionsstandarden, som är 1230 mm x 1480 mm, värdet mäts alltså efter dessa mått oavsett glasrutans storlek.

 

G-värde:

G-värdet mäter solenergitransmittans, det vill säga hur mycket av värmen från solen som kommer in. Ju högre siffra ju mer värme kommer in.


Lt-värde:

Lt-värdet mäter dagsljustransmittans. Detta värde anger hur stor andel av ljuset i procent som kommer genom rutan. Ju högre procent, ju mer ljus kommer in. 100% innebär att allt ljus kommer in och 0% att inget ljus kommer in. Viktigt att tänka på är att Lt-värdet inte säger någonting om hur mycket värme som släpps in.

Luftläckage:

Luftläckage mäter lufttäthet. Hur mycket luft som läcks mer timme. Mäts i m3 luft, per m2, per timme som läcks. Följer en europeisk standard som kallas SS-EN 12207.

 

Egref:

Egref mäter hur många watt som sparas per timme, per m2 fönster. Till exempel sparar ett fönster på 4 m2 med Egret värde 28:

28 watt x 4 m2 x 24 timmar = 2688 watt per dygn

För att beräkna ett fönsters Egret-värde används olika tabeller för olika länder, då solen lyser olika länge, sedan tas ett snittvärde fram genom att räkna på ett helt år, inklusive antal soltimmar och solens vinkel. Samma tabeller gäller för Sverige och Danmark.

 

 

Hvad er forskellen på afstandslisterne?

Vores termoruder har som udgangspunkt valget mellem en traditionel aluminiums afstandsliste eller en varm kants afstandsliste. En aluminiums afstandsliste er den 'traditionelle' afstandsliste og det er standarden for termoruder i dag. Den er lavet af aluminium og den leverer en god isolering til termoruden, da den forhindrer at fugten trænger ind gennem ruden samt ad den isolerende gasart, argon, ikke trænger ud af den forseglede enhed. Vil man have lidt ekstra isolering er varm kants afstandslisten det gode valg. Varm kants afstandslister er lavet rustfrit stål og et plastmateriale, der stopper kulde/varme ledning, hvilket gør, at man bedre kan holde på varmen indefra og holde kulden ude. Du kan læse mere vores varm kants afstandslisters tekniske specifikationer her SWISSPACER (farver) og Chromatech (stålfarve).

Begge typer af afstandslister har en stærk struktur, der garanterer stabilitet og rene linjer. Derudover lever de op til energistyrelsens krav. 

Frågor om energiglas

Energimärkta rutor används nästan uteslutande i nya byggnader men är även populärt i samband med renovering då gamla glas byts ut. Vi besvarar på denna sidan några av de vanligaste frågorna kring energiglas.

Svenska energiklasser på enskilda glas?

När du köper enstaka energiglas utan fönster saknar Sverige energiklassning för detta. De miljöklasser du ser på vår hemsida är danska, som följer EU-standarden. I Sverige miljöklassar man aldrig glasrutor som inte sitter i fönster, utan enbart kompletta monterade fönster. Det är alltid installatörens ansvar att ta reda på vilken energiklass ett komplett fönster kommer att ha.

Då ett komplett fönster klassas kollar man på:

 

U-värdet (isoleringsförmåga)

Lt-värde (dagsljustransmittans)

G-värde (solenergitransmittans)

Luftläckage (lufttäthet)

 

Då vi på Interglas enbart säljer själva glasen har vi enbart möjlighet att informera om U-värdet, Lt-värdet, G-värdet och Egret-värdet. De klassningar du ser på vår hemsida (till exempel A, B, C) finns inte i Sverige då man i Sverige inte klassar enbart glasen. Viktigt för dig som handlar från oss är att läsa om de olika glasens U-värden, Lt-värden, G-värden och Egret-värden.

För att läsa mer om hur kompletta fönster miljöklassas i Sverige kan du besöka www.energifonster.nu


Hur vet man ifall man har energiglas?

Avståndsprofilen mellan de två glasskikten har en märkning med rutans energiklass, tillverkarens licensnummer och produktionsdatum, rutor tillverkade efter år 2000 har denna märkning. Denna märkning fungerar som en säkerhet för att du fått en riktig energiruta. Enbart glasrutor med denna märkning är energiglas. Det ska även finnas en CE-märkning på samma plats.

 

Hur kan jag vara säker på att värdena på märkningarna är korrekta?

Tillverkare som måste följa de danska reglerna kring märkning ”energimærknings ordningen”, har fått sina produkters energivärden kontrollerade. Under tillverkningen sker dessutom löpande oanmälda kontroller av kontrollanter från det Teknologiska Institutet. Till skillnad från Sverige sker klassningarna inte av ackrediterade privata företag utan istället av en statlig myndighet. Kontrollen är med andra ord skarpare i Danmark.

Kommer en A-klass energiruta vara lika bra om 5 år?

Dess egenskaper kommer i stort sett vara de samma, rutan kommer alltså att spara lika mycket energi som den gjorde då den sattes in. Däremot kommer reglerna kring vad som kallas A-klassning, B-klassning, C-klassning och så vidare att ändras med tiden. Det är enbart vid insättning av nya fönster som de olika klasserna behövs ha i åtanke. Rutan du satte in för 5 år sedan som då klassades som A, men med de nya reglerna klassas lägre behöver alltså inte bytas ut.


Energirutors hållbarhet

Energirutor genomgår samma tester som andra isolerglas, bland annat deras långtidshållbarhet. För alla rutor krävs det dock att de skall monteras på rätt sätt och att fönsterkonstruktionen skall underhållas och kontrolleras med jämna mellanrum.


Finns det farliga ämnen i miljömärkta produkter?

Nej, den gas som finns i miljömärkta isolerglas är ofarlig. Gaser som misstänks kunna påverka ozonlagret är förbjudna. Miljömärkta glas innehåller inte heller miljöfarliga ämnen, vilket även gäller för den impregnering som används för vissa glas.

Är energiglas mörkare än vanliga glas?

Energiglas släpper igenom lite mindre ljus jämfört med vanliga glas. Energiglas kan dessutom vara lite mer reflekterande än vanliga glas. Utvecklingen inom glastillverkning har kommit så pass långt att dessa problem blivit mindre än vad de var förr. Energiglas som tillverkas idag har relativt lite skillnad i reflektion och ljusinsläpp jämfört med vanliga glas.

Finns det problem med energimärkta glas?

Energiglas har på grund ut av dess goda isoleringsegenskaper en lägre temperatur på det yttersta glaset. Det kan leda till att det immar på ytterglaset vid vissa väderförhållanden. Detta sker framför allt under våren och hösten då det är molnfri himmel.


Kostar energimärkta glas mer?

Energiglas är lite dyrare att köpa än vanliga glas, men denna prisskillnad sparas enkelt igen på några år i form av lägre kostnad för uppvärmning.

Ska jag använda hålmåttet, och drar ni av något från det?

De mått du knappar in är de mått som fönstret kommer att tillverkas efter. Du ska alltså själv ta bort 8 mm från fönsterhålets bredd och höjd. Ifall du har ett fönsterhål som är 120 cm x 100 cm, ska du alltså beställa ett glas med måtten 112 cm x 92 cm.

 

Mina isolerglas får kondens på yttersidan, varför får de det?

Det är ett gott tecken på att de isolerar som de ska, då du inte använder husets värme för att värma upp yttersidan av glaset. Med dagens teknologi är det möjligt att skapa isolerglas med ett så pass lågt U-värde att det under vissa omständigheter kan skapas kondens på yttersidan av isolerglaset.

 

Vid vindstilla, kallt och klart väder kan det yttre glaset tappa så mycket värme att det till och med får lägre temperatur än temperaturen utomhus. Ifall luftfuktigheten samtidigt är hög, kan temperaturen bli så pass låg att kondens bildas.

Utåtvänd kondens bildas för och främst på natten och har kort varaktighet. Kondensen försvinner när solen värmer luften, på samma sätt som man ofta kan se dagg på gräset om morgonen. Det är dessvärre svårt att förutspå hur stor risken är att utåtvänd kondens bildas, då den orsakas av en rad olika samverkade faktorer. Ett bättre U-värde och lägre inomhustemperaturer ökar risken för utåtvänd kondens.

Fönstrets placering är också betydelsefull då avkylningen av glasets ovansida hindras av saker så som stora taköverhäng, markiser, fönsteröppningar, yttre markiser samt träd och buskar utanför fönstret eller kringliggande byggnader, vilket på sitt sätt minskar risken för kondens.

 

Är det garanti på era isolerglas?

Ja det är 10 års garanti av producenterna, ifall hanterings- och monteringsvägledningarna har följts.

 

Är era isolerglas energirutor?

Ja de är dem.

Isolerglas består av flera skikt glas, och de flesta av de isolerglas vi säljer har minst ett skikt som är energiglas.

Du kan läsa mer om de exakta värdena för våra olika isolerglas på de enskilda produkterna. Alla våra isolerglas, förutom dem i kategorin ”2-glas isolerrutor – utan lågenergiglas” är energirutor.

 

Är det någon skillnad på tonen i era isolerglas och vanliga glas?

Moderna lågenergi isolerglas har en tunn metallfilm som reflekterar värmen, och den kan skapa en svag ton i rutan. Monteras isolerglaset bredvid, eller nära en ruta utan energibeläggning så kan man se en färgskillnad.

 

7.2. Glas med speciell form

 

Kan jag beställa ett isolerglas som inte är rektangulärt?

Ja, dem hittar du under ”Isolerglas med speciell form

 

7.3. Duschdörr

 

Kan jag köpa en duschdörr som har snett glas?

Ja. Det finder du lige her under Facon Glas. Du kan finde u-profiler og beslag til glasset under ”Løse artikler til badløsninger”.

Ja, du kan själv kombinera ihop en duschdörr med snett glas genom att hitta glaset och sedan kombinera med u-profiler och fästen.

Vanligt glas – speciell form
Badrum – Duschdörr – Fästen för duschkabiner
Badrum – Duschdörr – U-profiler till fasta glas

 

Hur tar jag måtten på en duschvägg?

Vi vill att du skriver den totala bredden från vägg till vägg, och från golvet till glasdörrens överkant. Vi drar själva bort mellanrum på gångjärnssidan, i handtagssidan och i botten, beroende på ifall du valt en tätningslist eller ej.

 

Hur lång leveranstid är det på en duschvägg och en dushdörr?

Vi behöver 3-4 veckor för att producera både duschdörrar och duschväggar.

8. Garanti

 

8.1 Isolerglas

Interglas Garantisäkring på 5 år mot kondens

Glasgarantin är enbart en garanti för att isolerrutan är tillverkad ordentligt, och att isolerrutan inte blir otät under en period på 5 år.

Interglas är en grossist och distribuerar sina produkter från glastillverkare till köpare. Interglas tillverkar inte själva isolerrutor, men beställer istället från glastillverkare i Danmark och resen av världen. De glastillverkare som vi använder oss av på Interglas är certifierade och producerar glas efter europeiska standard för bygglas. Detta innebär att de följer de europeiska regler för isolerrutors dimensionella toleranser och systembeskrivningar (EN1279). Interglas samarbetar enbart med leverantörer som följer produktionskontrollen, och tillverkar isolerrutor som har gått genom en produktprövning genom ett auktoriserat institut. Isolerrutorna lever därför upp till standardkraven för renhet i glaset, lufttäthet, korrekt daggpunkt och beständighet mot tiden.

 

Korrekta dimensioneringsregler

Det är även möjligt att beställa isolerrutor på Interglas hemsida som inte uppfyller de ovan nämnda kraven, då många äldre fönster är konstruerade på ett sätt där kraven på storleken i förhållandet till tjockleken inte går att efterfölja. Det är kundens egna ansvar att se till att de specialmått som en isolerruta beställs på uppfyller de storlek- och tjockleksförhållden som finns angivna i produktbeskrivningarna. Det är möjligt att beställa rutor som inte uppfyller dessa krav, men då försvinner även garantin. Detta kan vara exempelvis isolerrutor med extra tunna glas som ska kunna passa i en äldre byggnad, eller isolerrutor som är tänkta att användas i exempelvis glastak.

Exempel på glas som inte innefattas av garantin:
Glas som inte överensstämmer med nedanstående förhållningsregler är typiskt mycket stora isolerrutor, långa smala isolerrutor, takglas och mycket tunna isolerrutor. Exempelvis i dörrar där falsen är mycket liten, i skjutdörrar där vikten skall bäras nedifrån eller i partier som är mycket långa och smala.

Det är ditt ansvar att kontrollera ifall storleken på de isolerrutor och glas som du beställer på vår hemsida täcks av garantin eller ej. Kolla därför i schemat nedanför för att se ifall du har garanti eller ej:

 

Glastjocklek  

Maximal areal  

 Maximal sidolängd 

Minsta avståndslist
mellan glasen

Bredd/höjd
förhållande

Ex. på
enhetsbeskrivning


3


1,5 m2


1500 mm


 9 mm
12 mm
 16 mm 


1:6


3-9-3
3-12-3
3-16-3


4


2,00 m2
2,50 m2
3,35 m2
3,35 m2


2000 mm
2500 mm
2500 mm
2500 mm


6 mm
9 mm
12 mm
 16 mm 

 
1:6


4-6-4
4-9-4
4-12-4
4-16-4


5


2,50 m2
3,50 m2
5,00 m2
 5,00 m2 


2500 mm
3000 mm
3300 mm
3300 mm


6 mm
9 mm
12 mm
 16 mm 


1:10 


5-6-5
5-9-5
5-12-5
5-16-5

6

3,00 m2
4,50 m2
7,00 m2
7,00 m2

3000 mm
3000 mm
3500 mm
 3500 mm 

6 mm
9 mm
12 mm
16 mm

1:10


6-6-6
6-9-6
6-12-6
6-16-6

8

4,00 m2
6,00 m2
8,75 m2
10,00 m2

3000 mm
3000 mm
3500 mm
 5000 mm 

6 mm
9 mm
12 mm
16 mm

1:10


8-6-8
8-9-8
8-12-8
8-16-8


10

13,50 m2

5000 mm

16 mm

1:10

10-16-10

 

 

 

För att 5 års garantin mot kondens i isolerrutan ska gälla behöver följande ha uppfyllts för isolerrutan:

-          Isolerrutan är monterad och stöttad korrekt efter Interglas eller tillverkarens monteringsanvisningar.

-          Isolerrutans kanter har varit skyddade mot solens UV-strålning.

-          Isolerrutan är korrekt rengjord.

-          Inte utsatts för yttre påverkningar så som slag eller stötar.

-          Inte kommit i kontakt med kemikalier som kan påverka glaset, varit utsatt för frostskador eller termisk påverkan.

-          Isolerrutan har inte blivit efterbehandlad.

-          Det har inte satts på nya delar eller funktioner, så som till exempel persienner eller ett larmsystem, i isolerrutan.

-          Nödvändigt underhåll av fönsterkarmen har utförts. Följande skall ha underhållits på ett korrekt sätt:

  • Trät skall ha underhållits. Trä som inte underhålls suger åt sig fukt och ökar risken för att isolerrutan punkteras, blir angripen av svamp och/eller fukt.
  • Glasband får inte målas.
  • Plast- och aluminiumfönster ska rengöras med milda rengöringsmedel. För plast- och aluminiumsfönster är det extra viktigt att ta bort upplagringar av smuts och beläggningar i dräneringen.
  • Det får inte användas silikon på kanten av isolerrutan, då det kan bindas samman med Butyl-fogen som isolerrutan är hoplimmad med.
  • Glasbandet som sitter runt ska vara intakt, sitta korrekt och underhållas. Ifall sprickor eller andra slitningar har uppstått på glasbandet är det upp till dig att byta det så att inte skador sker på själva rutan.

 

Har alla ovan nämnda punkter efterföljts och det är fel relaterade till tillverkningen av isolerrutan, i form av kondens mellan glasen, skall tillverkaren ersätta isolerrutan. Det är upp till köparen att visa på att rutan inte fungerar under normala omständigheter. Garantin täcker enbart tillfället då detta kan påvisas.

5 års garantin ligger hos tillverkaren och är giltig 5 år från dess att isolerrutan tillverkats. Garantin omfattar en ersättningsisolerruta och leveransen av den, men inte eventuella utbytningskostnader.

Garantin omfattar isolerrutor med inbyggd spröjs. Det tas i beaktning att den inbyggda spröjsen kan vara av äldre modell, och ersättnings-isolerrutan levereras i så fall med de spröjs som är standard för tillfället. Ifall det är en isolerruta med ytter-liggande spröjs, är det upp till köparen själv att sätta på dessa på isolerrutan på egen bekostnad.

 

Vad garantin inte täcker:

  • Spräckta och knäckta rutor
  • Repor i glas
  • Glasskador orsakade av kemikalier eller tvättmedel

 

Reklamationskrav

Reklamationer skickas till Interglas, som därefter skickar dem vidare till tillverkaren. Ifall vi menar att reklamationen inte är korrekt ansökt (så som exempelvis för lite dokumentation), kommer vi att kontakta kunden och be om mer detaljerad information. Ifall reklamationen går genom hos tillverkaren kommer tillverkaren att skicka en ersättningsisolerruta till Interglas, som i sin tur skickar den till köparen utan några leveranskostnader, så länge som samma adress som vid det ursprungliga köpet används.

Reklamationen skall innehålla:

  1. Adress, namn och telefonnummer för köparen
  2. Ordernummer
  3. Isolerrutans glastyp och mått
  4. Reklamationsanledning
  5. Dokumentation för felen

Det är tillverkaren som avgör ifall en reklamation av en isolerruta beviljas eller ej. I de flesta fall är bilddokumentation tillräckligt, men det kan även hända att tillverkaren vill genomföra ett kontrollbesök för att se ifall rutan har blivit monterad efter föreskrifterna. Tillverkaren har rätt att fakturera för de transportomkostnader som har uppstått i samband med kontrollbesöket, ifall det visar sig att det inte handlar om ett tillverkningsfel. Är vi, Interglas, oeniga med tillverkaren i bedömningen och anser att kundens reklamation är berättigad, så ersätter Interglas på egen bekostnad isolerrutan. Interglas ger enbart de garantier som tillverkaren själv ger. Ifall tillverkaren har gått i konkurs kommer det vara en tvist mellan tillverkarens försäkring och kundens försäkring.